Виховна година для учнів 5 - 6 класів.

Хто ми? Які ми?


Мета: Розкрити значення і складність самопізнання. Активізувати свідомість учнів до самопізнання. 
Зацікавити дітей подивитися на себе власними і чужими очима. 
Формувати знання дитини про саму себе, визнавати зміни в міру розвитку особистості. 
Виховувати у дітей уміння визначати головне, найважливіше. 
Навчитися спілкуватися у колективі. 
Утвердити у дітей думку, що їх майбутнє потрібно починати будувати самим.
   
   Самопізнання, важко сказати, коли це трапляється вперше. Мабуть, воно підкрадається зовсім непомітно. Здавалося б, ще зовсім недавно - вчора? Позавчора? Рік тому? - самим цікавим було навчитися свистіти "в два пальці", покататися "без рук" на велосипеді, з’їсти на спір десять порцій морозива.

І ось щось змінюється. Проходиш поряд з дзеркалом, трішки затримаєшся, мимоволі розправиш плечі, уважніше споглядаєш своє відображення; прислухаєшся, коли про тебе говорять рідні і близькі; все частіше порівнюєш себе з однолітками. Невже вони не такі, як я? Невже їх не хвилює, не тривожить те, що тривожить чи радує мене? Чи я якийсь не такий, може особливий? Може гірший ніж вони? Слабкий, безхарактерний? 



Якщо щось подібне починає тривожить ваш розум, хвилювати серце, то це справжня ознака, що ви переступаєте поріг юності з її постійним інтересом до власного "Я", до таємниць людського буття, до особистості людини. 



Що ми про себе знаємо і чого не знаємо? Здається кого-кого, а себе самого ми знаємо. Кожний день з цим суб’єктом маємо справу. 



Але тоді звідки ці питання? Звідки сумніви: чи зможу я досягти того чого хочу до чого прагну; достатньо у мене сил, витримки, волі, не злякатися, не піти назад? 

Звідки питання: чи розумний, чи є у мене почуття гумору, чи не занадто слабка у мене пам’ять. І знову питання: а як це у інших? Чим я від них відрізняюсь? І що таке взагалі здібності, розум, воля, характер. Взагалі, що я таке? Що таке "Я"? 

Діти, мета нашої години спілкування з’ясувати: хто ми? Які ми? Що ми знаємо про себе? Що ми вміємо зараз? Що зробити, щоб бути справжніми людьми? Як пізнати себе? 

Ви мабуть вже звикли, що я часто вас порівнюю з квітами, от і сьогодні ми створимо ще одну квітку під назвою "Самопізнання". І якою вона буде залежатиме тільки від нашої спільної праці та безмежної фантазії. 

Зараз ми проведемо 1 наш експеримент до самопізнання: 

Перед вами лежать чисті листи паперу. Ваше завдання виконувати все те, що я скажу, але при цьому, ви не повинні задавати жодного запитання. Просто уважно виконуйте мої вказівки. 

1. Візьміть листи в руки. 

2. Зігніть пополам. 

3. Відірвіть правий верхній кут. 

4. Знов зігніть пополам. 

5. Відірвіть правий верхній кут. 

6. Знов зігніть пополам. 

7. Відірвіть правий верхній кут. 

Всі робили те, що я просила? Ніхто не помилився? 

Тепер розгорніть свої листки і покажіть, що ви отримали. 

А що ж таке? Ви всі робили правильно? … А чому у вас вийшли різні моделі? Хто ж з вас робив неправильно? Всі робили ніби правильно. 

Висновок: А це тому, що всі люди різні, і все роблять по різному. 

Ваші батьки, ще перед тим, як надати вам життя мріють, що народиться у них дитина. І буде вона гарна, вихована, розумна, поведінка завжди зразкова, оцінки відмінні, обов’язково буде співати та грати на піаніно. Але ми тільки, що з вами переконалися, що не можна зробити всіх однаковими. Тому перше правило самопізнання, яке ми повинні засвоїти: 

"Всі ми різні і цікаві по-своєму. Кожна людина – особистість." 

Зараз я пропоную вам взяти в руки олівці і зробити з даних шаблонів дитини себе. Домалюйте те, що ви хочете бачити в собі. 

(Діти малюють на листах, що розміщені на дошці). 

Хто ми? Ми з’ясували – ми особистості. Русі та чорняві, високі та низькі, повні – худі. Одні із бантиками, інші із модною зачіскою. От які ми!? Ми різні! Але наскільки? І от, щоб це з’ясувати я проведу з вами невеличку діагностику: 

Перед вами лежать геометричні фігури, виберіть ту, яка вам більше до вподоби. 

(діти вибирають круг, квадрат, трикутник, прямокутник, або ламану) 

Існує така наука психологія, яка вивчає здібності, розум, волю, характер людини. І тепер з точки зору психології я розповім про кожного із вас, які ви є. Все це пов’язане з тим, яку фігуру ви вибрали. 

Круг - круг, це гармонія. Ви доброзичливі, піклуєтесь про інших, але дещо нерішучі, дуже балакучі, маєте багато друзів. 

Квадрат - квадрат означає трудоголік. Ці учні охайні, у них підтягнутий вигляд, робоче місце завжди в порядку, працелюбні, дотримуються правил та інструкцій. 

Трикутник – трикутник означає лідер. Зовнішній вигляд модний, прагнуть до лідерства, влади, дуже нетерплячі, люблять розваги. 

Прямокутник – прямокутник, це тимчасове незадоволення. Ці люди завжди, щось гублять, весь час знаходять нових друзів. Всім цікавляться, збуджені, але уникають конфліктів. 

Ламана - ламана, це творчість, нові ідеї. Діти прагнуть до знань, але робоче місце в постійному безладі, не люблять паперової роботи, дотепні. 

І наступне правило самопізнання про яке нам каже психологія: 

«Немає єдиної моделі особистості, яку треба виховувати» 

Отже ви особистості. А кожна людина завжди має бажання. І каже: « Я хочу…» 

Починаючи з раннього дитинства, перше, що ми вміємо робити-це що-небудь вимагати: їжу, сухі пелюшки, іграшку. 

Потім ми кажемо: «Батьки, я хочу модну сукню, я хочу комп’ютер, Інтернет, велосипед… 

Я впевнена, що у кожного з вас є цілий список бажань. Уявіть собі, що ви піймали золоту рибку… і вона обіцяє виконати три ваші бажання. Зараз на кругах напишіть, що ви хочете мати. 

(пишуть три бажання) 

Прочитайте їх. (читають). 

А тепер уявіть, що ви все переплутали і попросили виконати ці бажання своїх батьків.??? І мама одразу починає… ви ще малі, от якби ти краще вчився… а якби ти завжди мила посуд… і взагалі у мене немає грошей. 

(діти розказують, що їм кажуть батьки) 

А ви дуже хочете це мати. Тому починаєте мамі давати обіцянки: 

- Я почну краще вчитися. 

- Я буду мити посуд… 

(діти доповнюють своїми обіцянками) 

Як правило діти, людські бажання не мають меж. Часто ми самі опиняємося заручниками власного "хочу". Ми втрачаємо сон, апетит, інтерес до навчання, тому що можемо думати тільки про предмет свого бажання і те, як його одержати. і наше "хочу" переходе в "дуже хочу". А тепер давайте проаналізуємо ваші бажання: 

1. Ви бажаєте цього, тому що воно є у вашого друга чи подруги? 

(Але ж у вас є те, чого немає у них.) 

2. Вам це життєво необхідно саме зараз? (але жили ж ви якось без нього?) 

3. Реалізувавши своє бажання, ви змушені відмовитись від чогось іншого, 

можливо не менш цікавого і потрібного. 

4. Чи здатні ви самостійно турбуватися про стан бажаної речі? 

5. А чи є у ваших батьків кошти, щоб задовольнити всі ваші бажання? 

І взагалі чи є ваше бажання скромним? 

6. Чи готові ви кожного дня мити посуд, гарно себе вести, отримувати гарні 

оцінки? Уявіть, приходите ви додому із школи, а мама с порога: ″Доця, посуд.″ 

А зараз проаналізувавши свої бажання зробіть для себе висновок: «Чи бажаєте ви все це так само сильно, як бажали?» Якщо ні, то закреслить ті бажання, які на вашу думку зараз для вас не є життєво важливими. І залиште те, яке дійсно вам необхідно. 

(читають) 

Хотіти не шкідливо. Завдяки бажанням "хочу" і "дуже хочу" людина здатна досягти багато чого в житті. Головне пам’ятати, що невиправдані, нереальні бажання отруюють наше життя, страшно стати рабом бажання. А рабство, як відомо, знищує особистість, руйнує індивідуальність. І, я бажаю вам залишатися господарями власних бажань. І головне як найшвидшого втілення ваших мрій без всяких умов і обіцянок батькам. 

Отже наступне правило "самопізнання": 

"Залишайтесь господарями власних бажань", 

"Умійте визначати головне на даному етапі вашого життя" . 

Найважливішим спонуканням до самопізнання є думка про те, що ви індивідууми, живете серед людей. Люди бачать вас щогодини й щохвилини. Люди відчувають вашу присутність навіть тоді, коли не бачать вас. Кожна річ, з якою ви стикаєтесь, залишає на собі ваш слід. Але найпомітніший слід ви залишаєте в людях, з якими спілкуєтесь. 

Зараз дівчата обіграють вам ситуацію із життя: 

“Діалог між подругами” 

- Ми повинні були вчора зустрітися, але ти не прийшла. Я прочекала тебе на морозі цілу годину. 

- Розумієш, у мене вчора був важкий день. Я себе не добре почувала. Не хотілося нікуди іти. 

- Тобі просто не хотілось іти! А те що я чекала тебе не хвилює? Більше я не хочу з тобою дружити. 

- Зрозумій, ми зустрічаємось, щоб спілкуватись, ми просто дружимо і не є рабами одне одного. Невже краще, щоб я прийшла з поганим настроєм і зіпсувала наше спілкування своїми проблемами? 

- Ну от і живи із своїми проблемами сама. 

На вашу думку кого вам шкода більше Леру, чи Аню? Хто правий в цій ситуації? 

(Відповіді дітей.) 

Нам з вами шкода і Леру І Аню. Але діти, ніколи не виникло б цієї життєвої проблеми, при одній малесенької і дуже важливій умові: взаєморозуміння один між одним. 

Отже слідуюче правило "самопізнання": 

"Знайди себе в собі, підкори себе собі, увійди в положення іншого". 

Зараз ми з вами спробуємо для кожного з вас відшукати в іншому частинку самого себе. Ми пограємо в гру під девізом: "Знайди близьку душу" 

Гра «БІНГО» 

1) Перед вами листки кольорового паперу. Виберіть, який вам більше до вподоби. 

2) Перегніть пополам. 

3) Способом виривання зробіть свою копію. 

4) В області серця напишіть своє ім’я. 

5) На голові – ким ви хочете стать у майбутньому (професія). 

6) На лівій руці улюблену їжу. 

7) На правій руці урок який більше всього вам подобається. 

8) В ногах які фільми ви любите (бойовик, комедія, жахи, ліричні, серіали) 

А тепер знайдіть собі друга, або компанію по інтересам і згрупуйтесь. 

( Шукають) Розкажіть, що у вас спільного. 

А тепер пограємо в рухавку: 

1. Підійдіть до мене у кого червоний чоловічок, справа від мене із зеленим 

кольором, зліва із жовтими, із синім. От ми і знову згрупувалися. 

І знов згадаємо психологію. Ось, що вона каже про кольори які ви обрали: 

Червоний – енергійний, найактивніший. Символізує життя, свободу, урочистість. 

Жовтий – теплий, веселий. Символізує світло, життя, радість, повагу до старості. 

Зелений – спокійний. Символізує злагоду, спокій, надію, сум. 

Синій – спокійний, сентиментальний, серйозний. Символізує довіру, безкінечність. 

2. Підійдіть до мене ті хто грає у футбол. 

3. Підійдіть до мене ті хто любе співати. 

4. Підійдіть до мене ті хто має погану поведінку. 

5. Підійдіть до мене у кого є брат. 

6. Підійдіть до мене у кого є сестра. 

6. А тепер сяде на місце той хто любе морозиво. 

Всі ми різні. Ми ще раз в цьому упевнились. Але подивіться скільки в нас спільного, схожого! Із вас ніхто не залишився на самоті. І в житті дуже важливо навчитися знаходити в інших частинку самого себе. 

Отже наступне правило "самопізнання": 

" Знайди в інших частину самого себе" 

Треба змалку пізнавати і виховувати себе, ми постійно повинні працювати над самопізнанням і самовихованням. 

Ви спитаєте: "А як це?" 

А це коли ви виховуєте вимогливість до самого себе, коли вас не ведуть постійно за руку, а ви намагаєтесь діяти самостійно, відповідаєте самі за себе, виробляєте власну життєву позицію. 

І саме головне правило самопізнання: 

"Усі перемоги починаються із перемоги над самим собою." 

Діти, як ви думаєте ми розглянули всі пункти самопізнання себе? Чи всю квітку ми зібрали? 

Зараз я промовчу ви послухаєте одну легенду і самі зробите висновок. 

Кувшин: 

Відомий професор сидів перед учнями. Поряд з ним стояв глечик, дуже красивий, але порожній. Професор мовчав. Ось він повернувся вправо – де купа каміння. Брав по одному камінцю і повільно кидав в глечик. Через певний час він наповнив його до верху. 

- Цей глечик повний – запитав професор. 

- Так – відповіли учні. 

Тоді він повернувся вліво, де лежало маленьке каміння. І засипав усі пустоти. 

- А зараз повний ? 

- Так! 

Знову нахилився професор, досипав у глечик піску. 

- А зараз повний? 

- ??? 

Професор ще долив води. 

-А зараз? 

-( Тиша ) 

Професор досипав ще перцю, солі, цукру… 

Так ми зібрали усю квітку? 

Отже: так як і у глечик можна весь час щось додавати, досипати, доливати, так і квітку самопізнання можна створювати і доповнювати без кінця. Так і сама людина на протязі всього життя повинна самовдосконалюватись. 

Але щоб ви не робили, спочатку закладіть фундамент. Цей фундамент закладається з перших днів вашого життя. Спочатку його будують ваші батьки, потім їм на допомогу приходять вчителі і вихователі. Ви скоро станете дорослими і від вас самих залежатиме ваше майбутнє. Нічого в житті не дається просто і легко… Треба докласти великих зусиль, щоб із тоненького зеленого паростка виросла міцна, красива квітка. 

І на закінчення мені хочеться згадати Французького поета-бродягу, який жив у XV сторіччі: 

Я знаю добру і лиху годину 
Я знаю по голках сосну й ялину. 
Я знаю чорне, біле і рябе, 
Я знаю все й не знаю лиш себе. 

У пізнанні людиною себе і світу є свої труднощі. Складність у пізнанні світу полягає в його неосяжності, глибині і розмаїтті. Його важко охопити і пізнати одній людині. Складність у самопізнанні полягає у тому, що важко побачити і усвідомити себе збоку. Нам легше зрозуміти іншу людину, аніж себе. Хоча як кажуть:″ пізнай себе і ти пізнаєш світ". 

Заключна пісня: 

Друже з книгою дружи 
Вивчи математику 
У спортзал спіши 
І отримать всі знання 
Ось наше завдання це зробим ти і я. 

Приспів:

Пізнай себе і зрозумій 
В негоду друга обігрій можливо й ворогу 
Ти руку простягни 
Ти піднімайся у житті 
Іди до світлої мети 
Звання людини намагайся зберегти. 


Друже тіло закали 
Подивись навколо 
Всім допоможи. 
І ліпи характер свій 
Людям будь в нагоді 
Душу ти розкрий. 

Бо України діти ми 
Нам жити і творити в ній 
Ти вдосконалюй розум волю і мораль 
Запам’ятай цей заповіт 
І передай усім привіт 
Пізнай себе і ти пізнаєш увесь світ.