Виховна година для учнів 10 - 11 класів.



Ми проти насильства


Дитячі очі чисті, щирі
В них видно наміри й думки,
Вони хоч чорні, сині, сірі
Бувають радісні й сумні.


Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень.

Ми живемо у світі, де на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля.
Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.

Тема нашого сьогоднішнього заняття непроста і дуже актуальна: «Ми проти насильства»

Чому ця тема така актуальна?

- Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, і коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.

Метою даного заняття є:

- ознайомитись з суттю поняття насильства, розглянути різновиди насильства;

- відпрацювання власної активної позиції.

Що ж таке насильство? (відповіді дітей)


Насилля – це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю.

Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми.

1. Фізичне насильство. 

 2. Психологічне насильство.

3. Сексуальне насильство. 

 4. Економічне насильство. 

Зупинимось на кожному з них.

1. Фізичне насильство - невипадкове завдання тілесних ушкоджень. 

Ролик «Насильство серед школярів»



Мозковий штурм: 


- Хто може здійснювати насилля

- Якою, на вашу думку, людиною є агресор?

Висновок: той, хто чинить насильство, має значні переваги: фізичні, психологічні, матеріальні, адміністративні тощо.

Але пам’ятайте, що поганими бувають вчинки, а не сама людина. Можливо, він і не погана людина, і здатен на добрі вчинки, просто він не розуміє, що самостверджуватися за рахунок приниження іншого, або скидати агресію на інших жорстоко, непорядно, не по людські.

Вправа: «Зустріч на вузькому містку»

Ви йдете назустріч один одному по дуже вузькому містку, перекинутому над водою. В центрі містка ви зустрілися, і вам потрібно розійтись. 


Місток – це лінія (намальована на підлозі). Хто поставить ногу за нею – впаде в воду. Намагайтесь розійтись на містку так, щоб не впасти.

Обговорення: 

- Які почуття учасники відчували при виконанні даної вправи? 

- Що допомагало, а що заважало успішно виконати його?

- Чим пари, які впали «в воду» відрізнялись від тих, хто успішно подолав важку ситуацію?

Висновок: в виграші ті хто діяв з любов’ю та повагою один до одного.

Проблемне запитання «Як зупинити насильство?»

Можливий алгоритм дій:

1. Ігноруй, не відповідай емоційно, не «танцюй під дудку» агресора.

2. Дай агресору можливість зупинитися (наприклад: «Якщо ти не зупинишся, я буду змушений все розповісти дорослим»).

3. Залиш цю ситуацію, піди від неї в інше місце (наприклад, зміни свій маршрут). Це не ознака слабкості!

4. Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва! Ти захищаєш себе, своє здоров’я, своє життя!

5. Зберігай рівновагу і спокій!!! Ти маєш право захищати себе!!!

2. Психологічне насильство - відсутність доброзичливої, здорової атмосфери. 

Може виявлятися у: зневазі, жорстокому поводженні, хронічних приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї, плітках.

Я впевнена, що кожен з вас переживав психологічне насилля. І зараз пропоную вам: візьміть аркуші паперу, кольорові олівці, намалюйте малюнок, зміст якого відповідає на запитання: «Що мене засмучує?». «Чого я боюся?». Це повинен бути символічний малюнок.

А тепер покажіть, що ви намалювали, що вас засмучує?

Всі присутні можуть висловити свої думки, що до побаченого, поставити запитання, висловити свої думки.

Ми бачимо, що кожен з вас переживає психологічне насильство, як же допомогти самому собі впоратись із цим станом?

Вправа «Злови погляд»:

Інструкція: учасники стоять у колі, очі опущені донизу. За командою ведучого всі підводять очі, намагаючись зловити погляд когось із учасників. 


Завдання: якнайшвидше знайти поглядом свою пару. Ті, хто зустрівся поглядами, виходять із кола. (Вони виграли)

Висновок: Як ви побачили, ви не самотні в цьому світі.

3. Економічне насильство — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.

1) Тебе запросили на день народження твого друга, але батьки не пускають, кажуть, що немає грошей для подарунка. Як ти вчиниш?

2) В тебе розірвались кросівки і вчитель фізичного виховання не пускає тебе на урок без спортивного взуття. Батьки відмовляються тобі купувати нові.

3) Ти купив в магазині півкілограма ковбаси, приніс її додому і тут побачив, що вона несвіжа. Ти повертаєшся до магазину, віддаєш ковбасу і просиш повернути тобі гроші за неякісний продукт. А продавець відповідає: «Нічого не знаю, у нас всі продукти свіжі. Ти купив це в другому місці».

Висновок:
Ми повинні знати і завжди відстоювати свої права.

Перед тим як ми перейдемо до наступного виду насилля проведемо з вами експеримент:

(3 хлопці виходять за двері)

Обираємо одну дівчину і кожному хлопцю по черзі ставимо запитання.

- Як тебе звуть?
- Скільки тобі років?
- Ким ти хочеш стати в майбутньому?
- Тобі подобається Даша?
- Чим?
- Прояви ніжність до неї?
- Построй їй рожину.
- Ударь її.
- А якби її били ти б захистив її?

Як ми впевнились у світі дитинства дівчат не ображають, так чому ж допускається насилля по відношенню до жінок?

4. Сексуальне насильство - використання людини для отримання сексуального задоволення.

Відео - експеримент:


Поради:

- Не ходити самому по вулицях в вечірній та нічний час;

- Не спілкуватися із незнайомими особами;

- Не виставляти на показ коштовні речі (прикраси, мобільні телефони, гроші);

- Не вживати алкогольні, наркотичні засоби (це призводить до втрати самоконтролю);

- Не провокувати своєю поведінкою інших (викликаючий одяг)

Вправа-гра «Тух-тібі-дух»

Інструкція: «Встаньте й утворіть коло. А тепер пригадайте свій стан, коли ви сердиті, й уявіть собі, що зараз знаходитеся саме в тому стані. 


Тепер потрібно рухатися всередині кола, ні з ким не розмовляючи, при цьому мати сердитий вигляд обличчя. Єдине, що можна сказати один одному при зустрічі - один рази повторити слово «Тух-тібі-дух».

Як ви вважаєте, чи можна керувати своїм настроєм під час виникнення негативних емоцій.

Відеоролик за секунду до слави: