Ми проти насильства
Дитячі очі чисті, щирі
В них видно наміри й думки,
Вони хоч чорні, сині, сірі
Бувають радісні й сумні.
Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень.
Ми живемо у світі, де на превеликий жаль, існує таке негативне явище, як насилля.
Прояви насильства супроводжують людство з давніх давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування.
Тема нашого сьогоднішнього заняття непроста і дуже актуальна: «Ми проти насильства»
Чому ця тема така актуальна?
- Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, і коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.
Метою даного заняття є:
- ознайомитись з суттю поняття насильства, розглянути різновиди насильства;
- відпрацювання власної активної позиції.
Що ж таке насильство? (відповіді дітей)
Насилля – це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю.
Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми.
1. Фізичне насильство.
2. Психологічне насильство.
3. Сексуальне насильство.
3. Сексуальне насильство.
4. Економічне насильство.
Зупинимось на кожному з них.
1. Фізичне насильство - невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
Ролик «Насильство серед школярів»
Зупинимось на кожному з них.
1. Фізичне насильство - невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
Ролик «Насильство серед школярів»
Мозковий штурм:
- Хто може здійснювати насилля
- Якою, на вашу думку, людиною є агресор?
Висновок: той, хто чинить насильство, має значні переваги: фізичні, психологічні, матеріальні, адміністративні тощо.
Але пам’ятайте, що поганими бувають вчинки, а не сама людина. Можливо, він і не погана людина, і здатен на добрі вчинки, просто він не розуміє, що самостверджуватися за рахунок приниження іншого, або скидати агресію на інших жорстоко, непорядно, не по людські.
Вправа: «Зустріч на вузькому містку»
Ви йдете назустріч один одному по дуже вузькому містку, перекинутому над водою. В центрі містка ви зустрілися, і вам потрібно розійтись.
Місток – це лінія (намальована на підлозі). Хто поставить ногу за нею – впаде в воду. Намагайтесь розійтись на містку так, щоб не впасти.
Обговорення:
- Які почуття учасники відчували при виконанні даної вправи?
- Що допомагало, а що заважало успішно виконати його?
- Чим пари, які впали «в воду» відрізнялись від тих, хто успішно подолав важку ситуацію?
Висновок: в виграші ті хто діяв з любов’ю та повагою один до одного.
Проблемне запитання «Як зупинити насильство?»
Можливий алгоритм дій:
1. Ігноруй, не відповідай емоційно, не «танцюй під дудку» агресора.
2. Дай агресору можливість зупинитися (наприклад: «Якщо ти не зупинишся, я буду змушений все розповісти дорослим»).
3. Залиш цю ситуацію, піди від неї в інше місце (наприклад, зміни свій маршрут). Це не ознака слабкості!
4. Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва! Ти захищаєш себе, своє здоров’я, своє життя!
5. Зберігай рівновагу і спокій!!! Ти маєш право захищати себе!!!
2. Психологічне насильство - відсутність доброзичливої, здорової атмосфери.
Висновок: в виграші ті хто діяв з любов’ю та повагою один до одного.
Проблемне запитання «Як зупинити насильство?»
Можливий алгоритм дій:
1. Ігноруй, не відповідай емоційно, не «танцюй під дудку» агресора.
2. Дай агресору можливість зупинитися (наприклад: «Якщо ти не зупинишся, я буду змушений все розповісти дорослим»).
3. Залиш цю ситуацію, піди від неї в інше місце (наприклад, зміни свій маршрут). Це не ознака слабкості!
4. Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва! Ти захищаєш себе, своє здоров’я, своє життя!
5. Зберігай рівновагу і спокій!!! Ти маєш право захищати себе!!!
2. Психологічне насильство - відсутність доброзичливої, здорової атмосфери.
Може виявлятися у: зневазі, жорстокому поводженні, хронічних приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї, плітках.
Я впевнена, що кожен з вас переживав психологічне насилля. І зараз пропоную вам: візьміть аркуші паперу, кольорові олівці, намалюйте малюнок, зміст якого відповідає на запитання: «Що мене засмучує?». «Чого я боюся?». Це повинен бути символічний малюнок.
А тепер покажіть, що ви намалювали, що вас засмучує?
Всі присутні можуть висловити свої думки, що до побаченого, поставити запитання, висловити свої думки.
Ми бачимо, що кожен з вас переживає психологічне насильство, як же допомогти самому собі впоратись із цим станом?
Вправа «Злови погляд»:
Інструкція: учасники стоять у колі, очі опущені донизу. За командою ведучого всі підводять очі, намагаючись зловити погляд когось із учасників.
Завдання: якнайшвидше знайти поглядом свою пару. Ті, хто зустрівся поглядами, виходять із кола. (Вони виграли)
Висновок: Як ви побачили, ви не самотні в цьому світі.
3. Економічне насильство — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
1) Тебе запросили на день народження твого друга, але батьки не пускають, кажуть, що немає грошей для подарунка. Як ти вчиниш?
2) В тебе розірвались кросівки і вчитель фізичного виховання не пускає тебе на урок без спортивного взуття. Батьки відмовляються тобі купувати нові.
3) Ти купив в магазині півкілограма ковбаси, приніс її додому і тут побачив, що вона несвіжа. Ти повертаєшся до магазину, віддаєш ковбасу і просиш повернути тобі гроші за неякісний продукт. А продавець відповідає: «Нічого не знаю, у нас всі продукти свіжі. Ти купив це в другому місці».
Висновок: Ми повинні знати і завжди відстоювати свої права.
Перед тим як ми перейдемо до наступного виду насилля проведемо з вами експеримент:
(3 хлопці виходять за двері)
Я впевнена, що кожен з вас переживав психологічне насилля. І зараз пропоную вам: візьміть аркуші паперу, кольорові олівці, намалюйте малюнок, зміст якого відповідає на запитання: «Що мене засмучує?». «Чого я боюся?». Це повинен бути символічний малюнок.
А тепер покажіть, що ви намалювали, що вас засмучує?
Всі присутні можуть висловити свої думки, що до побаченого, поставити запитання, висловити свої думки.
Ми бачимо, що кожен з вас переживає психологічне насильство, як же допомогти самому собі впоратись із цим станом?
Вправа «Злови погляд»:
Інструкція: учасники стоять у колі, очі опущені донизу. За командою ведучого всі підводять очі, намагаючись зловити погляд когось із учасників.
Завдання: якнайшвидше знайти поглядом свою пару. Ті, хто зустрівся поглядами, виходять із кола. (Вони виграли)
Висновок: Як ви побачили, ви не самотні в цьому світі.
3. Економічне насильство — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
1) Тебе запросили на день народження твого друга, але батьки не пускають, кажуть, що немає грошей для подарунка. Як ти вчиниш?
2) В тебе розірвались кросівки і вчитель фізичного виховання не пускає тебе на урок без спортивного взуття. Батьки відмовляються тобі купувати нові.
3) Ти купив в магазині півкілограма ковбаси, приніс її додому і тут побачив, що вона несвіжа. Ти повертаєшся до магазину, віддаєш ковбасу і просиш повернути тобі гроші за неякісний продукт. А продавець відповідає: «Нічого не знаю, у нас всі продукти свіжі. Ти купив це в другому місці».
Висновок: Ми повинні знати і завжди відстоювати свої права.
Перед тим як ми перейдемо до наступного виду насилля проведемо з вами експеримент:
(3 хлопці виходять за двері)
Обираємо одну дівчину і кожному хлопцю по черзі ставимо запитання.
- Як тебе звуть?
- Скільки тобі років?
- Ким ти хочеш стати в майбутньому?
- Тобі подобається Даша?
- Чим?
- Прояви ніжність до неї?
- Построй їй рожину.
- Ударь її.
- А якби її били ти б захистив її?
Як ми впевнились у світі дитинства дівчат не ображають, так чому ж допускається насилля по відношенню до жінок?
4. Сексуальне насильство - використання людини для отримання сексуального задоволення.
Відео - експеримент:
- Як тебе звуть?
- Скільки тобі років?
- Ким ти хочеш стати в майбутньому?
- Тобі подобається Даша?
- Чим?
- Прояви ніжність до неї?
- Построй їй рожину.
- Ударь її.
- А якби її били ти б захистив її?
Як ми впевнились у світі дитинства дівчат не ображають, так чому ж допускається насилля по відношенню до жінок?
4. Сексуальне насильство - використання людини для отримання сексуального задоволення.
Відео - експеримент:
Поради:
- Не ходити самому по вулицях в вечірній та нічний час;
- Не спілкуватися із незнайомими особами;
- Не виставляти на показ коштовні речі (прикраси, мобільні телефони, гроші);
- Не вживати алкогольні, наркотичні засоби (це призводить до втрати самоконтролю);
- Не провокувати своєю поведінкою інших (викликаючий одяг)
Вправа-гра «Тух-тібі-дух»
Інструкція: «Встаньте й утворіть коло. А тепер пригадайте свій стан, коли ви сердиті, й уявіть собі, що зараз знаходитеся саме в тому стані.
Тепер потрібно рухатися всередині кола, ні з ким не розмовляючи, при цьому мати сердитий вигляд обличчя. Єдине, що можна сказати один одному при зустрічі - один рази повторити слово «Тух-тібі-дух».
Як ви вважаєте, чи можна керувати своїм настроєм під час виникнення негативних емоцій.
Відеоролик за секунду до слави: