Доповідь на тему:

Механізми соціалізації.

   Є багато означень соціалізації, так як це поняття вивчається: філософією, психологією, соціологією, історією, етнографією, педагогікою та теологією.
Нас цікавить соціалізація, що вивчається педагогікою та психологією.


Соціалізація з точки зору педагогіки – комплексний процес засвоєння індивідом певної системи знань, норм і цінностей, які дозволяють йому бути повноправним членом суспільства.

Як казав Альбер Камю: «Найбільше питання життя – як жити серед людей?»

На відміну від інших живих істот, чия поведінка обумовлена біологічно, соціалізація - це процес, якого потребує дитина, щоб отримати навички, необхідні для повноцінного життя у суспільстві.

Соціалізація включає як цілеспрямований вплив на особистість (виховання), так і стихійні, спонтанні процеси, що впливають на її формування.

По перше давайте з’ясуємо: «Що, або хто може впливати на соціалізацію дитини?»

Вважається, що існує чотири групи чинників, що впливають на соціалізацію дитини:

1. Мегафактори - космос, планета, світ, які в тій чи іншій мірі через інші групи факторів впливають на соціалізацію всіх жителів Землі;

2. Макрофактори - країна, етнос, суспільство, держава, які впливають на соціалізацію всіх, хто живе в певних країнах;

3. Мезофактори - умови соціалізації великих груп людей, що виділяються: по місцевості і типу поселення, в яких вони живуть (регіон, село, місто, селище); по приналежності до аудиторії тих чи інших мереж масової комунікації (радіо, телебачення та ін); за належністю до тих чи інших субкультур;

4. Мікрофактори- безпосередньо впливають на конкретних людей, які з ними взаємодіють - сім'я і сімейне середовище, сусідство, групи однолітків, виховні організації, різні громадські, державні, релігійні, приватні і контрсоціальні організації, мікросоціум.

Найважливішу роль в тому, як пройде соціальне становлення дитини, грають люди, в безпосередній взаємодії з якими протікає його життя. Їх прийнято називати агентами соціалізації.

На різних вікових етапах склад агентів специфічний. Так, по відношенню до дітей та підлітків такими виступають батьки, брати і сестри, родичі, однолітки, сусіди, вчителі.

По своїй ролі в соціалізації агенти розрізняються залежно від того, наскільки вони значущі для дитини, як будується взаємодія з ними, в якому напрямку і якими засобами вони роблять свій вплив.

Соціалізація людини у взаємодії з різними факторами і агентами відбувається за допомогою низки, умовно кажучи, «механізмів соціалізації».

Фактори + Агенти = Механізми соціалізації.

Механізми соціалізації поділяються на:

· Соціально-психологічні механізми.

· Соціально-педагогічні механізми.

Соціально-психологічні механізми соціалізації:

· Імпрінтінг - фіксування людиною на рецепторному і підсвідомому рівнях особливостей життєво важливих об'єктів, що впливають на неї. Імпрінтінг відбувається переважно в дитячому віці.

· Ідентифікація - це ототожнення індивіда з деякими людьми або групами, що дає змогу засвоювати різноманітні норми, відносини і форми поведінки, властиві навколишнім. Прикладом ідентифікації є статево-рольова типізація - процес надбання індивідом психічних особливостей і поведінки, характерних для представників певної статі;

· Екзистенціальний натиск - оволодіння мовою і неусвідомлюване засвоєння норм соціальної поведінки, обов'язкових у процесі взаємодії з оточуючими.

· Наслідування - є свідомим або несвідомим відтворенням дитиною моделі поведінки, досвіду інших людей (зокрема, манер, рухів, учинків тощо);


· Навіювання - процес неусвідомленого відтворення дитиною внутрішнього досвіду, думок, почуттів і психічних станів тих людей, з якими він спілкується;

· Соціальна фасилітація - стимулюючий вплив поведінки одних людей на діяльність інших, у результаті якого їхня діяльність стає вільнішою й інтенсивнішою («фасилітація» означає «полегшення»).

· Рефлексія - внутрішній діалог, в якому людина розглядає, оцінює, приймає або відкидає ті чи інші цінності.

Соціально-педагогічні механізми соціалізації:

· Традиційний механізм соціалізації - являє собою засвоєння людиною норм, еталонів поведінки, поглядів, стереотипів, які характерні для його родини і найближчого оточення (сусідського, приятельського та ін.) Це засвоєння відбувається, як правило, на неусвідомленому рівні за допомогою фіксації, некритичного сприйняття панівних стереотипів. (Відбувається на перших етапах соціалізації тобто в дитинстві.)

· Інституційний механізм соціалізації - функціонує в процесі взаємодії людини з інститутами суспільства і різними організаціями, як спеціально створеними для його соціалізації (дитсадок, школа), так і такими, що реалізують таку функцію як другорядну (виробничі, громадські, клубні й інші структури, а також засоби масової комунікації - преса, радіо, кіно, телебачення).

· Стилізований механізм соціалізації - діє в рамках певної субкультури. Розуміється комплекс морально-психологічних рис і поведінкових проявів, типових для людей певного віку чи культурного шару, який в цілому створює певний стиль життя і мислення тієї чи іншої вікової, або соціальної групи.

· Міжособистісний механізм - функціонує в процесі взаємодії людини з суб'єктивно значущими для неї особами. Значущими особами можуть бути батьки (у будь-якому віці), шановний дорослий, друг-одноліток своєї або протилежної статі та ін.

Висновок: соціалізація кожної людини здійснюється за допомогою всіх цих механізмів. Але роль кожного з них, їх особлива вага в здійсненні процесу соціалізації різноманітна.

Соціалізація робить дитину - людиною, але вона також може замість особи створити з нього бездумного гвинтика, який живе і думає за шаблоном.

В соціалізації є дві сторони: що внушає суспільство, і що ц цим робить сама дитина.

Якщо в суспільстві - культура свободи, творчості та позитиву, то така соціалізація допомагає дитині стати вільним, творчим і позитивним.

Якщо ж суспільство (або конкретна сім'я) з установками: «не думай», «будь як всі», «не висловлювайся», «думай тільки про себе», «життя важке», то це підштовхує дитину не до творчих установок .

З іншого боку, діти народжуються дуже різними. Якщо дитина народилась лідером, творчою особистістю, вона у будь-якому суспільстві буде особистістю.

Якщо ж дитина народилась відомою, конформістом, схильною до шаблону (у тому числі ліниться думати), то важко від неї очікувати лідерства, свободи думок та творчості.



Презентація до доповіді: